Covid-19 için Psikolojik Kılavuz

198 Okunma
Covid-19 salgını ile mücadele ettiğimiz bu günlerde hepimiz belirsizlik ve kısıtlılık içinde hayatımıza devam etmeye çalışıyoruz. Salgın devam ederken gelen iyi haberlerle umutlansak da hayatın hâlâ eski akışına dönememiş olması, riskin aynı yükle devam etmesi, pandeminin insanlar üzerindeki olumsuz psikolojik etkilerini giderek artırmaya başladı. Bunun en iyi örneklerinden biri, iki günlük sokağa çıkma yasağı ilan edildiği anda açılan marketler, unutulan sosyal mesafe, maskeli maskesiz uzun kuyruklar oluşturan insanlar, kaygının muhakemeyi nasıl da bozduğunun göstergesidir.
 Dünya böyle günlerden geçerken “Psychology Tools” Dr. Matthew Whalley & Dr. Hardeep Kaur tarafından hazırlanan ve paylaşımı serbest olan bir kendine yardım kılavuzu yayınladı. Oldukça faydalı bilgiler içeren kılavuzu Özge Selçuk Türkçe’ye kazandırdı. Bu ayki yazımda kılavuzun tarafımca kısaltılmış ve derlenmiş halini sizlerle paylaşmak istedim.
KÜRESEL BELİRSİZLİK SÜRECİNDE ENDİŞE VE KAYGI İLE YAŞAMAK
Kaygı nedir?
İnsanlar gelecekteki olayları düşünmek gibi inanılmaz bir yeteneğe sahiptir. “İleriyi düşünmek” oluşabilecek engelleri ve problemleri öngörebilmemizi sağlar. Bu da bize bu problemlerin çözümlerini planlamak için fırsat verir. “İleriyi düşünmek” hedeflerimize ulaşmamızı sağlaması açısından iyi bir araçtır. Mesela ellerimizi yıkamak ve sosyal mesafe, virüsün yayılmasını engellemek için yapabileceğimiz yararlı şeylerdir. Ancak endişe de “ileriyi düşünme” biçimlerinden biridir ve bazen bizi kaygılı ve vesveseli bir hale getirir. Haddinden fazla endişe ise en kötü senaryoları düşündürür ve bu senaryolarla baş edemeyeceğimizi hissettirir.
Kaygı nasıl bir histir?
Kaygılandığımızda giderek daha yıkıcı ve olası olmayan yönlere doğru ilerleyen bir düşünce ve görüntüler zincirinde gibi hissedebiliriz. Bazı insanlar kaygıyı; kontrol edilemeyen ve kendi kendini besleyen bir his olarak deneyimler. Çoğumuzun son zamanlarda kendimizi en kötü seneryoları düşünürken bulmamız doğaldır. Aşağıdaki örnek kaygıların küçük şeylerden bile nasıl hızla çoğaldığını gösteriyor. Bu düşüncelerden birinin aklınızdan geçtiğini fark ettiniz mi? (İtiraf etmek gerekirse ikimiz de fark ettik!)
 Başım ağrıyor - Ya Coronavirüs ise - Belki de dün işyerimde herkese yaydım - Herkes birbirine bulaştıracak ve ölecek - Dünyanın sonu geliyor - Sevdiğim herkesi kaybedeceğim (Kaygı Zinciri).
 Endişe sadece kafamızın içinde değildir. Aşırı hale geldiğinde bunu bedenimizde kaygı olarak da hissederiz. Endişe ve kaygının fiziksel belirtileri şunlardır:
• Kaslarda gerginlik ya da ağrı ve acılar.
• Huzursuzluk hissi ve rahatlayamamak.
• Odaklanmakta zorluk çekmek.
• Uyumakta zorlanmak.
• Çabuk yorulmak ve tükenmişlik hissetmek.

...

Makalenin devamın dijital ya da basılı dergimizden okumaya devam edebilirsiniz. Paros Dergisini anlaşmalı bayilerimizden ya da web sitemizden online olarak satın alabilirsiniz.
Online Dergimizi Satın Almak İçin - Online Dergi
Size En Yakın Bayi İçin  - Bayilerimiz