kulis@paros.com.tr
Sevgili dostlar, bugünkü yazıma ilk bakışta “tiyatroyla ne ilgisi var?” diyebileceğiniz bir konuyla başlamak istiyorum.
Anadolu’nun bazı şehirleri gibi Samsun’da yapılan tiyatro etkinliklerine ait elimizde yeterli bilgi ne yazık ki yok denebilecek kadar az.
İstanbul Dramatik Topluluğu sizlere geçen ay bahsettiğim oyunları sahnelemeye devam ederken arada da listede olmayan yani daha önce ilan edilmemiş ve pek fazla sanatsal değeri olmayan oyunları da sahneye koyuyordu.
Sevgili dostlar, eğer dikkat ettiyseniz dergimizde 2014 yılından itibaren yazmaya devam ettiğim tiyatro yazılarımda genelde her yıl Nisan ayında yazdığım tiyatro tarihi ile ilgili konuya ara verip, sayfamı ‘8 Mart Dünya Emekçi Kadınlar Günü’ ve ‘27 Mart Dünya Tiyatro Günü’ne ayırıyorum.
Oluşturulan yeni kadroda Aşod Madatyan’ın isminin olmaması gerçekten çok dikkat çekiciydi.
Meşrutiyet’in ilanıyla Türk basınında kötü günlerin unutulmasını ve ülkeyi gelecekteki güzel günlere taşıyabilmek için birlikte çalışılması gerektiğini anlatan oldukça iyi niyetli yazılar yayımlanıyordu.
Değerli dostlar, hatırlarsanız önceki yazılarımda sizlere Yenovk Şahen’den (1881-1915) ve Vahram Papazyan’dan (1888-1968) bahsetmiştim fakat bu yazılarda ilginç karakteri ve özellikle Shakespeare oyunlarındaki inanılmaz oyunculuk yeteneğiyle Vahram Papazyan öne çıkmıştı.
Vahram Papazyan ve Yenovk Şahen’in dışında başka bazı tiyatrocular da İstanbul’da yerel bir tiyatro ekibi oluşturmak için çalışmalar yaptı.
Burhanettin Tepsi, tamamen Müslüman oyunculardan kurulu bir kadro oluşturmak için çok zorlanıyordu.
Bazı Ermeni tiyatro tarihi araştırmacıları, Vartiter Felegyan’ın Darül Bedai’den ayrılma sebebinin Eliza Binemeciyan’la olan anlaşmazlıkları olduğunu söylerler.
Değerli dostlar, bu bölümde Batı Ermeni Tiyatrosu tarihinde adı sıklıkla geçen ama işleyişi, oyuncuları, oyunları ve yöneticileri hakkında ayrıntılı araştırmalar yapılmamış olan İstanbul Ermeni Dramatik Topluluğu hakkında derlediğim bilgileri sizlerle paylaşmak istiyorum.
Sevgili dostlar, İstanbul Ermeni Dramatik Topluluğu’nu anlatmaya bıraktığım yerden devam ediyorum. Hovhannes Sevumyan ekibin başına geçince ilk iş olarak sahnelenen oyunların seçimindeki aksaklıkları fark ederek daha doğru oyunlar seçilebilmesi için çalışmalara başladı. Öncelikle özgün oyunlara yer verilmesi için gayret edilmesini, daha sonra da elimizde bulunan çeşitli klasik komedi, melodram ve trajedi çevirileri
Sevgili dostlar, kurulduğu 1950 yılından itibaren Ermeni cemaatinin birçok önemli kültür etkinliğine imza atan, Aramyan Okulu’ndan Yetişenler Derneği’ni...
